lunes, 3 de noviembre de 2014

Els gèneres periodístics, 3. Com aconseguim notícies. (Tema 2, 2a avaluació)

Quan vam parlar l'altre dia de com havíem de redactar les notícies, van sorgir els grups de treball amb facilitat, però, en canvi, la temàtica semblava més difícil d'aconseguir.
Ara intentarem facilitar el camí cap a ella.

Vam dividir les possibles notícies en cinc eixos temàtics:

  • Política
  • Economia
  • Cultura
  • Societat                              i
  • Esports
Però quines notícies d'aquests temes es generes al nostre centre?

Primer reduïrem a quatre les qualitats que aquestes notícies han de tenir:



  • Veracitat: els fets o successos han de ser reals i, per tant, verificables.
  • Objectivitat: el periodista no ha d'oferir cap opinió o judici de valor. Només s'ha d'endevinar que té un autor perquè en ella es fa una selecció de la realitat, cosa que vol dir que s'escullen uns elements i se'n rebutgen d'altres.
  • Claredat: els fets han de ser exposats de forma ordenada i lògica.
  • Actualitat: no és notícia el que no és nou, per les coses que no són noves tenim altres subgèneres periodística.


  • No perquè les altres tinguin menys importància, sinó per ajudar-nos a trobar maneres de treballar.
    Perquè hem de tenir present que hem de redactar una notícia, no un reportatge, ni una entrevista, ni una crítica...

    Primer intentarem fixar quin tipus de notícies podem trobar a cada apartat:

    Políticasi ens fixem en el que diu el diccionari, trobarem una definició breu i entenedora: http://dlc.iec.cat/results.asp ;
    segons la viquipèdia la política és http://ca.wikipedia.org/wiki/Pol%C3%ADtica. Però què seria la política aplicada a un centre de secundària i quines notícies s'hi generen sobre aquest tema?
    • Sabem, o hauríem de saber, que un centre de secundària es regeix pel que s'anomena Consell escolar, on estan representats tots els estaments que en formen part. Aquest curs, i ben aviat, s'han de renovar la meitat dels seus membres, com, quan… es fa? 
    • També sabem que cada classe de cada curs té un delegat i un delegat verd, però, quins criteris es segueixen per escollir-los? Aquesta setmana mateix han fet una reunió, amb qui i per a què? 
    • Des que ha començat el curs s'han fet dues jornades de vaga i, segurament, se'n faran algunes més, però: com es convoquen aquestes vagues? Per què tenen seguiment? Hi ha algun representant de l'alumnat que hi estigui implicat de debò?
    • Han arribat una sèrie de professors nous que desenvoluparan la seva tasca durant tot el curs o una de les seves parts: sabem qui són? Han vingut per a quedar-se? Estan coordinats amb la resta de professorat? 
    • També han arribat una sèrie d'alumnes nous, que vénen d'altres centres: troben que aquest centre és semblant al centre d'on venien? Per què? Quines diferències hi observen?
    • S'han trobat novetats organitzatives al centre, respecte al curs passat? Quines? I, si tot continua igual, per què? 
    • Sembla que els centres de secundària, entre d'altres, seran la seu de la consulta del 9 N, sabem si aquest centre té previst ser-ne? 
    Tots aquests apartats poden generar notícies polítiques, notícies, tornem a repetir, no entrevistes ni altres tipus de textos periodístics que treballarem més endavant. Amb quin d'ells us quedaríeu?

    Economia: si ens fixem en el que diu el diccionari, trobarem una definició breu i entenedora: http://dlc.iec.cat/results.asptxtEntrada=economia&operEntrada=0
    segons la viquipèdia l'economia és http://ca.wikipedia.org/wiki/Economia 
    Però què seria l'economia aplicada a un centre de secundària i quines notícies s'hi generen sobre aquest tema?
    • Sabem, o hauríem de saber, que l'ensenyament fins als setze anys és gratuït en els centres públics, però en canvi, heu de pagar una quantitat en concepte de sortides, material escolar i llibres. Quan es parla de gratuïtat, de què es parla exactament, doncs? I ara, que acabem de començar el curs, aquí tenim un tema a tractar.
    • Hem tornat i ens hem trobat unes quantes classes que tenen les persianes renovades, d'altres que han estat pintades… però també hem observat que continuen havent-hi mancances que no han estat solucionades: què li falta al centre i quant costaria tot el que li falta? Per què no pot fer una renovació de debò? Què és i que no és imprescindible?
    • Dins del centre hi ha persones, que tenen famílies, que viuen amb més o menys necessitats. La crisi, poc o molt, ens afecta a tots: quants alumnes viuen amb pressupostos ajustadíssims o insuficients? Quant guanya per la seva feina un professor i quant guanyava fa cinc anys? Tots els professors guanyen el mateix? Per què? I la resta de personal del centre: qui els paga, quins sous tenen? Per què la neteja sembla que cada vegada sigui més escassa?
    • Aviat començarà el fred, si és que no ha començat ja: tenim l'Institut preparat? Tornarem a tenir problemes amb la calefacció? Com és que sempre tenim aquests problemes? 
    Tots aquests apartats poden generar notícies econòmiques, notícies, tornem a repetir, no entrevistes ni altres tipus de textos periodístics que treballarem més endavant. Amb quin d'ells us quedaríeu?

    Cultura: si ens fixem en el que diu el diccionari, trobarem una definició breu i entenedora: http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=cultura&operEntrada=0 ; 
    segons la viquipèdia la cultura és http://ca.wikipedia.org/wiki/Cultura 
    Hem de tenir present que aquí no fem cultura, però sí que impartim coneixements, entre d'altres coses que hi tenen a veure, per tant, quines notícies culturals generem?
    • D'una banda tenim els Departaments dividits en matèries d'aprenentatge, cadascun dels quals treballa una parcel·la cultural. Com ho fan? Quines activitats culturals tenen previstes? Quina cultura consideren que ens transmeten? ¿Com es fomenta la creació des dels Departaments considerats més artístics: Plàstica, Llengües, Música… i la investigació, des dels considerats més científics: Naturals, Matemàtiques…?
    • Aquest final de trimestre farem un acte cultural que anomenem Festa de la Pau i que ja deu estar-se preparant. Com serà?
    • Hi ha murals o grafits nous al centre? Qui va fer els que tenim? Per què de vegades es fan i de vegades no?
    • Quin paper té com a dinamitzador cultural la Revista del Centre? i la Web? I el facebook de Passant Revista?
    • Podem considerar eines culturals els blocs o moodles que hi ha de matèries diverses? Quins tenim? Quin ús se'n fa? 
    Tots aquests apartats poden generar notícies culturals, notícies, tornem a repetir, no entrevistes ni altres tipus de textos periodístics que treballarem més endavant. Amb quin d'ells us quedaríeu?

    Societat: si ens fixem en el que diu el diccionari, trobarem una definició breu i entenedora: http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=societat&operEntrada=0 ; 
    segons la viquipèdia la cultura és http://ca.wikipedia.org/wiki/Societat 
    I aquí, quan som al centre, no deixem de ser una societat amb les seves regles, les seves maneres de fer… per tant, bé hem de tenir notícies en aquest apartat:   
    • Sabem que hi ha relacions entre els diversos estaments del centre, tan bones com dolentes, gent que s'estima i gent que s'odia, gent que es baralla i gent que s'enamora. Hi ha alguna novetat d'aquest àmbit que es pugui convertir en notícia?
    • Quina és la moda que segueix l'alumnat, el professorat, la resta de personal, els pares… pel que fa a vestir, a música, a maneres de parlar…
    • On es troba més còmoda la gent durant la mitja hora del pati i per què? Com és que n'hi ha que van a la biblioteca, altres que es queden asseguts al bar, altres que estan enamorats de les escales…
    • Què ha passat durant les excursions que s'han fet fins ara?
    • I durant els dos dies de vaga?
    • Hi ha algun professor/a que tingui alguna manera de fer curiosa? O algun alumne/a?
    Tots aquests apartats poden generar notícies econòmiques, notícies, tornem a repetir, no entrevistes ni altres tipus de textos periodístics que treballarem més endavant. Amb quin d'ells us quedaríeu?

    Esports: si ens fixem en el que diu el diccionari, trobarem una definició breu i entenedora: http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=esport&operEntrada=0 ; 
    segons la viquipèdia la cultura és http://ca.wikipedia.org/wiki/Esport 
    I aquí, quan som al centre, no només fem una assignatura dedicada a l'esport, l'Educació Física, sinó que també s'hi fan activitats esportives:
    • Quines activitats físiques es treballen durant la classe d'Educació Física i per quin motiu?
    • Han començat les lliguetes? De quins esports? Com van? Com s'escullen els àrbitres i els equips? 
    • Hi ha noies que juguen a les lliguetes aquest curs? Per què?
    Tots aquests apartats poden generar notícies esportives, notícies, tornem a repetir, no entrevistes ni altres tipus de textos periodístics que treballarem més endavant. Amb quin d'ells us quedaríeu?

    I ara ja esteu a punt per triar. Digueu quin tema fareu i podreu començar a treballar. Recordeu que la notícia ha de contestar les cinc preguntes, ha de tenir l'estructura de piràmide invertida…

      No hay comentarios:

      Publicar un comentario