martes, 18 de noviembre de 2014

Els gèneres periodístics, 4. Com hem de presentar la notícia. (Tema 2, 2a avaluació)

Ara que ja heu triat la notícia, i heu recollit tot el material que necessitàveu per redactar-la, us queda el seu trasllat al format escrit.
Aquí trobareu què és el que heu de fer.

  • El primer que heu de tenir clar és que una notícia no és una entrevista: potser heu entrevistat gent per conseguir saber-ne el contingut, però ara no podeu redactar un text amb preguntes i respostes, sinó que heu d'explicar allò que heu triat d'una manera clara, entendedora i completa.
  • Tampoc podeu confondre la notícia amb el reportatge. No heu de tractar un tema en profunditat, sinó que heu de parlar d'alguna cosa que ha passat durant el temps que porteu de curs. Sí que és veritat que alguns heu escollit temes que poden semblar més típics d'un reportatge que d'una notícia, però llavors heu de tenir clar que el que fareu és presentar-los com un fet nou. Podeu encapçalar-los amb un: Hem tornat a començar el curs i encara…  
  • I per últim, la redacció d'una notícia no és mai subjetiva, no ha de contenir la vostra opinió sobre el fet que destaqueu.
I ara que ja sabeu què no heu de fer, fixeu-vos bé en allò que sí que heu de fer.

Com l'heu de presentar:
  • Heu de donar en mà o enviar per correu un text escrit amb ordinador. 
  • El primer que hem de veure és el títol de la notícia en negreta i en un cos de lletra gran (tipus Arial 20). El títol ha de ser atractiu, ha d'aconseguir que el possible lector tingui ganes de llegir la notícia.
  • A continuación hi ha d'haver l'entradeta o lead que ha de resumir el contingut de la notícia, n'ha de destacar els eixos més interessants. També s'ha d'escriure amb un cos de lletra més gran que el que es farà servir per la redacció de la notícia (tipus Arial 16), tot i que no cal que sigui ni en negreta ni en cursiva.
  • Finalment ens trobarem amb el text de la notícia, escrit en dues columnes amb un tipus de lletra similar a l'Arial 12. Al final hi haurà el nom de la persona o persones que l'han redactada, en negreta.
  • La notícia ha de contenir un mínim de dues fotografies (amb els seus respectius peus de foto) que tinguin a veure amb el contingut.


Recordeu que la notícia perquè sigui completa ha de contenir la resposta a les anomenades 5 W que teniu explicades a l'entrada anterior.

I aquí en teniu un exemple, sense columnes, perquè el format bloc no les accepta:


Una gran onada de fred polar afecta l’Institut
Com cada any, quan comencen a baixar les temperatures, l’Institut es converteix en un hàbitat inhòspit on és molt difícil no glaçar-se. Aquesta setmana hem assolit mínims històrics.



Aquesta setmana ha estat la més freda des que es mesuren les temperatures al nostre país. Hem arribat a mínimes de 5 graus negatius, mentre les màximes no sobrepassaven els 10.
A dins de l’Institut Frederic Mompou, les temperatures han oscil·lat entre els 13 graus i els 18, molt baixes per a un lloc interior on, a més, la majoria d’estona hi estem asseguts i quiets.
Placa vella de calefacció
No podem dir que la calefacció hagi fallat, ens consta, perquè ho hem anat comprovant, que els radiadors han estat engegats durant tota la jornada i, gràcies a les informacions que hem rebut, podem afegir que, a més, s’han engegat cada dia a les sis del matí, perquè ja trobéssim un ambient una mica més càlid quan arribem a les vuit.
Però, clarament, no n’hi ha hagut prou.
Aquest fet ha originat nombroses protestes, tant dels alumnes com dels professors, dels conserges… ja que d’aquesta manera no podíem pas treballar. De fet, el dilluns molts pares van recollir els seus fills a partir de les deu, perquè els van enviar missatges dient-los que feia molt fred i, finalment, direcció va decidir tancar el centre perquè l’escalfor era clarament insuficient.
Què podem fer davant d’aquesta situació?
Sabem que l’Institut ha anat creixent des que va ser inaugurat, fa més de trenta anys, i cada ampliació ha suposat unes quantes finestres i uns quants radiadors més.
Ens hem assabentat, per exemple, que, originalment, la planta zero pràcticament no existia i, si us fixeu en els radiadors, veureu que n’hi ha de diversos tipus, corresponents a les diverses reformes.
Placa nova sota d'una finestra
Però la caldera continua tenint la mateixa capacitat que inicialment, la instal·lació no està zonificada i no existeix ni un sol termòstat per poder regular la temperatura segons els espais.
A més, les finestres de les aules s’han fet velles, no tanquen bé i deixen que l’escalfor marxi amb la mateixa facilitat que arriba, perquè, curiosament, molts radiadors estan situats a sota. 
Finestra que no tanca bé
De moment, tots els que som al centre, més els que hi estan relacionats (pares i tutors) hem decidit que farem una carta que durem a Delegació d’Ensenyament, on demanarem, de manera urgent, que ens arreglin les finestres i que ens facin una zonificació de la calefacció, de manera que es pugui posar més forta als llocs més freds i més fluixa als més càlids.
Si no ens fan cas, actuarem de manera més contundent i organitzarem un seguit de protestes.
Mentrestant, les iniciatives són diverses: hi ha els que vénen amb els pantalons del pijama a sota dels pantalons normals, els que es duen una manteta de casa perquè així no passen tant de fred, els que aprenen a escriure amb guants, els que no es treuen l’abric en tot el dia… mentre van creuant els dits perquè les temperatures pugin.

                    Les Montserrats del Departament de Llengua Catalana

ara us toca a vosaltres, ja sabeu què, com i quan heu de fer la notícia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario