Tot el que veurem a continuació es pot trobar al llibre de 1r i entre la pàg. 106 i la 114 del llibre de 2n.
Abans de començar a treballar amb els verbs hem de recordar allò que d'ells segur que sabem.
Abans de començar a treballar amb els verbs hem de recordar allò que d'ells segur que sabem.
Juguem |
La primera cosa és distingir-los de la resta de categories gramàticals, i, abans de posar-nos-hi, hauríem de saber respondre a la pregunta següent:
Què és una categoria gramatical?
Si ho sabem, però no tenim ni idea de com explicar-ho, podem trobar una definició i una classificació força acurada en aquest enllàç a la Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/Categoria_gramatical.
I ara sí que sí, ara podem dir què és un verb:
(definició sintàctica).
Però, si ens fixem una mica en aquesta definició, podem deduir ràpidament que tenim molts tipus de verbs i que, per tant, i com que sembla que ens agrada, els classifiquem de força maneres.
Classificació 1. (Morfològica)
- Verbs regulars: (que segueixen el model de conjugació que teniu entre les pàg. 256 i 260). Per tant, hem de tenir en compte que la segona conjugació té dos models, el dels verbs que acaben en -re i el dels que acaben en -er i que la tercera té un model que es diu "model de la tercera conjugació pur" i prou (pàg 259) i un altre que es diu "model de la tercera conjugació incoatiu" (pàg.260)
- Verbs irregulars: (que no segueixen aquest model). Hem de tenir molt clar, claríssim, que tots els verbs irregulars tenen formes que segueixen el model regular i altres fomes que no. Fixeu-vos en un verb irregular que utilitzem molt: estar, té formes estranyes o irregulars, com estic, estigués, estigui… al costat d'altres ben normals o regulars, com estaré, estaria, estant...
Comparació d'un verb regular
i d'un irregular
Classificació 2. (Semàntica)
- Verbs predicatius: que donen una informació completa sobre el subjecte. Gairebé tots els verbs són predicatius.
- Verbs copulatius: que no donen aquesta informació. Només uneixen el subjecte amb el predicat. En tenim tres: ser, estar i semblar.
Classificació 3. (Sintàctica)
- Verbs personals: que sempre tenen subjecte.
- Verbs impersonals: que no tenen mai subjecte. En tenim poquets, també: haver-hi i els anomenats meteorològics (nevar, ploure, glaçar…)
Plou - Tot i que no les hem de confondre amb els verbs impersonals, tots els verbs tenen unes formes que s'anomenen impersonals, concretament tres, i que tenen una utilitat molt concreta: l'infinitiu: que fem servir per anomenar el verb, en algunes formes compostes i en algunes perífrasis verbals; el participi: que utilitzem en la majoria de formes compostes i en algunes perífrasis verbals; i el gerundi: que emprem en algunes perífrasis verbals.
- Verbs transitius: que poden portar, i de vegades el necessiten a fi de tenir sentit, un complement directe.
- Verbs intransitius: que no necessiten ni poden portar complement directe.
- Verbs pronominals: que van sempre amb un pronom.
Aquí hi trobareu, a part de la classificació teòrica, una sèrie d'exercicis que podeu fer per repassar aquesta classificació.
I ara veurem què ens diuen els morfemes verbals:
Com ja hem dit, el verb està format per un lexema, que ens en dóna el sentit i és invariable, o sigui que no canvia mai, i un morfema, que canvia, o sigui, és variable, segons la forma verbal que utilitzem.
Aquest morfema, o el verb auxiliar, en el cas dels verbs anomenats compostos, o de les perífrasis verbals, ens dóna una sèrie d'informacions que ara passem a enumerar:
Podries dir abans què és un verb compost i quins verbs compostos hi ha en català?
I, ja posats, sabries definir una perífrasi verbal?
1.
La persona: que pot ser primera (jo, nosaltres), segona (tu, vosaltres) o tercera (ell, ella, ells, elles, allò).
2.
El nombre: que pot ser singular (jo, tu, ell, ella, allò) o plural (nosaltres, vosaltres, ells, elles, aquelles coses).
3.
El mode: en tenim 3, l'indicatiu que expressa esdeveniments reals o que poden ser-ho, el subjuntiu que expressa desitjos, divagacions… que no han succeït i que podrien succeir o no, i l'imperatiu que utilitzem quan volem ordenar, prohibir, donar instruccions...
4.
El temps: a partir dels tres temps bàsics, present (ara), passat (abans) i futur (després), tenim tots els temps que apareixen al model de conjugació regular que ja hem citat abans.
Sabries dir quins temps expressen passat, quins present i quins futur?
I, per acabar:
5.
L'aspecte: perfectiu (que expressa una acció acabada en qualsevol dels temps possibles) i imperfectiu (que expressa una acció inacabada en qualsevol dels temps possibles).
Podries dir quins temps verbals són perfectius i quins imperfectius?
Ara toca practicar. Heu de fer oralment els exercicis de la pàg. 106 fins al 9 de la pàg. 112. Heu de fer per escrit els de la pàg 112 a la 114, tot escrivint els enunciats complets i responent amb enunciats complets, si cal i fixant-vos en tot el que hem repassat.
És important parlar i escoltar :) |
Ara toca practicar. Heu de fer oralment els exercicis de la pàg. 106 fins al 9 de la pàg. 112. Heu de fer per escrit els de la pàg 112 a la 114, tot escrivint els enunciats complets i responent amb enunciats complets, si cal i fixant-vos en tot el que hem repassat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario